DREAM DOM Estates - Czy można sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym?

Czy można sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym?

Co potrzebujesz zrobić żeby bez problemu sprzedać mieszkanie, które obciążonę jest kredytem hipotecznym na rzecz Banku? Dowiedz się. 

Kto jest właścicielem mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym?

Częstą wątpliwością właściciela mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym jest pytanie, do kogo właściwie należy mieszkanie? Rozwiewamy wątpliwości.

Jeżeli w dziale IV księgi wieczystej mieszkania widnieje hipoteka zaciągnięta na sfinansowanie zakupu tego lokalu, to bank jest jedynie wierzycielem, który może dochodzić swoich roszczeń w przypadku, gdybyśmy zalegali ze spłatami kredytu. Natomiast właścicielem mieszkania jest zawsze osoba wskazana w akcie przeniesienia własności nieruchomości.

Co jeśli plany życiowe się zmienią i musimy sprzedać taką nieruchomość?

Czy jest w ogóle taka możliwość? Oczywiście, że tak.

Czy jest to pozbawiony ryzyka zakup ? Odpowiedź jest również twierdząca.

Takie transakcje odbywają się bardzo często i są bezpieczne dla każdej ze stron.

Jak przebiega sprzedaż mieszkania obciążonego hipoteką?

Ze strony kupującego przebieg transakcji właściwie nie różni się niczym od tej, gdyby kupował mieszkanie bez hipoteki, z wyjątkiem kilku formalności, o których mowa w dalszej części artykułu.  

Ze strony sprzedającego, wymagane będą dodatkowe dokumenty z banku, które należy przedłożyć u notariusza.

W pierwszej kolejności będzie to zaświadczenie o saldzie zadłużenia wraz z promesą o wykreśleniu hipoteki po jej spłacie.  

Następnym krokiem, będzie spłata kredytu ze środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania.

Opłaty tej dokonuje kupujący, po podpisaniu aktu notarialnego przeniesienia własności mieszkania.

Dopiero środki pozostałe po odjęciu od ceny sprzedaży zadłużenia hipotecznego, nowy właściciel przelewa na konto sprzedającego.

Jest to dodatkowym zabezpieczeniem dla kupującego i daje pewność, że hipoteka została spłacona.

Bank po otrzymaniu wpłaty wyda stosowne zaświadczenia – m.in. o spłaconym kredycie oraz pozwolenie na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej mieszkania, które to sprzedający jest zobowiązany przekazać nowemu właścicielowi mieszkania.

Wykreślenie wpisu z księgi wieczystej.

Wówczas kupujący, składa wniosek do sądu wieczystoksięgowego o wykreślenie hipoteki, dołączając zaświadczenia z banku.

Za wykreślenie wpisu w księdze wieczystej sąd pobiera opłatę w wysokości 100zł od wniosku.

Sam proces wykreślenia może trwać nawet do kilku miesięcy, natomiast od momentu złożenia wniosku w sądzie nowy właściciel może już spać spokojnie, ponieważ przyjęcie tego wniosku przez sąd gwarantuje, że hipoteka zostanie wykreślona.

Teraz pozostaje już tylko oczekiwać na formalne potwierdzenie o braku wpisów w dziale IV księgi wieczystej, co będzie równoznaczne z wykreśleniem hipoteki.  

Zarówno sprzedaż jak i zakup mieszkania obciążonego hipoteką nie jest skomplikowanym procesem.

Jest również całkowicie bezpieczny. Dodatkowo, aby mieć pewność, że wszystkie formalności zostały dopełnione, warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Powierzając nam usługę pośrednictwa w obrocie Twoją nieruchomością możesz być przekonany, że zadbamy kompleksowo o każdy szczegół transakcji.   

DREAM DOM Sp. z o.o.
ul. Krakowska 5 lok 607,
Białystok

 

Pon-Pią: 08:00 - 18:00
Sob: 09:00 - 16:00